English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پشت پرده بن‌بستِ مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه چیست؟

«آنگونه که منابعی در جنبش حماس و البته برخی جریان های رسانه ای در اراضی اشغالی اعلام کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس خود یکی از اصلی ترین موانع انعقاد توافق آتش بس در قالب جنگ غزه است.»

پشت پرده بن‌بستِ مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه چیست؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، به تازگی شاهد بودیم که در بحبوحه مذاکرات و رایزنی های مختلف در قاهره مصر با محوریت ابتکارِ آتش بس ارائه شده از سوی دولت این کشور برای خاتمه دادن به جنگ غزه ، شاهد آشکار شدن واقعیت های تازه ای بوده ایم. در این چهارچوب، در ابتدا این خبر به نحوی گسترده منتشر شد که جنبش حماس با چهارچوب کلی توافق آتش بس در جنگ غزه موافقت کرده است.

توافقی که چند مرحله‌ای است و هر مرحله از آن دوره های زمانی مشخصی را در قالب اقدامات دو طرفِ جنگ یعنی حماس و رژیم اشغالگر قدس در بر می گیرد. با این حال، اخبار جدید حاکی از این هستند که هیات صهیونیست در جریان مذاکرات قاهره، دبه کردن های قابل توجهی را در پیش گرفته و در صدد تخریب روند مذاکرات آتش‌بس است.

در این راستا، ناظران و تحلیلگران حوزه روابط بین الملل و مسائل راهبردی سعی در پاسخ به این پرسش دارند که پشت پرده دبه‌کردن‌های صهیونیست ها با محوریت برقراری آتش‌بس در جنگ غزه چیست؟ به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش توجه به 3 نکته از اهمیت محوری برخوردار است.

اولا، آنگونه که منابعی در جنبش حماس و البته برخی جریان های رسانه ای در اراضی اشغالی اعلام کرده اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس خود از اصلی ترین موانع انعقاد توافق آتش بس در قالب جنگ غزه است. ناظران و تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو به خوبی می داند که پس از پایان جنگ غزه، سناریوهای تاریک و ناامید کننده ای انتظار وی را می کشند.

از این رو، وی سعی دارد به زعم خود جنگ غزه را به نقطه ای برساند که مطلوب خودش است و می تواند برای وی دستاوردساز باشد. حداقل تا به اینجای کار که رژیم اشغالگر قدس هزاران انسان بیگناه را در نوار غزه به شهادت رسانده و نخست وزیر صهیونیست ها در آستانه مواجهه با حکم بازداشت بین المللی به دلیل ارتکاب جنایت علیه بشریت در نوار غزه است. از این رو، پایان جنگ غزه در شرایط کنونی، هم برای نتانیاهو و هم تندروهای متحد وی در قدرت یک شکست بزرگ است که آن ها توانایی هضم آن را ندارند و به خوبی می دانند که آینده سیاسی آن‌ها را سیاه‌تر خواهد کرد.

دوم اینکه رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات مرتبط با آتش بس در جنگ غزه بر گزاره آتش بس موقت تاکید دارد. این در حالی است که مقاومت فلسطینی بر این باور است که آتش بس در قالب جنگ بایستی ماهیتی دائمی و پایدار و نَه موقت داشته باشد. مقاومت فلسطین تاکید دارد که صهیونیست ها با اصرار بر گزاره آتش بس موقت در جنگ غزه سعی دارند با آزادی شماری از اسرای صهیونیست تا حدی از بار فشار بین المللی علیه خود بکاهند و بار دیگر کارزار جنایت و قتل و کشتار خود را علیه ملت فلسطین راه بیندازد.

از این رو، این معادله صرفا برای ملت و مقاومت فلسطین ضرر است و هیچ توجیهی ندارد که آن ها با یکچنین آتش‌بسی که به نفع صهیونیست ها است موافقت کنند.

و در نهایت سوم اینکه پایان جنگ غزه در شرایط کنونی از چشم اندازی کلی برای رژیم اشغالگر قدس یک سرشکستی بزرگ محسوب می شود. رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته به هیچکدام از اهداف اعلامی خود که با تمسک به آن ها جنگ غزه را آغاز کرد، برسد. از این رو، اگر در شرایط کنونی به جنگ خاتمه دهد، این یک ناکامی بزرگ برای رژیم اشغالگر قدس است و می تواند سناریوهای بازدارندگی این رژیم را در آینده به شدت تضعیف کند.

از این رو، صهیونیست ها بر آن هستند تا به حداقل به حدی از اهداف تعریف شده از سوی خود در قالب جنگ غزه دست یابند. معادله ای که تاکنون محقق نشده و آبروی نهادهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را بر باد داده و جنگ غزه را به یک جنگ حیثیتی برای صهیونیست ها تبدیل کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه