English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ پیامد اصلی دورِ جدید افزایش قیمت مسکن در ایران

«قیمت مسکن در شرایطی روند صعودی خود را طی می کند که قدرت خرید مردم در این بازار به شدت کاهش یافته است. دستمزدها و درآمد افراد، متناسب با افزایش تورم در اقتصاد کشورمان رشد نمی کنند و همین مساله سبب شده تا خانه دار شدن برای طیف های قال توجهی از مردم ایران به یک رویا تبدیل شود.»

۲ پیامد اصلی دورِ جدید افزایش قیمت مسکن در ایران
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی از اقدام اخیر بانک مرکزی کشورمان در ارائه آمارهای مرتبط با بازار مسکن ایران در اسفندماه سال 1402 نمی گذرد. آمارهایی که حاکی از رشد بیش از 3 درصدی قیمت مسکن در مقایسه با ماه قبل و همچنین رشد بیش از 24 درصدی آن در مقاسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته و رسیدن قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت به عدد بیش از 81 میلیون تومان حکایت داشتند.

در این راستا، ناظران و تحلیلگران اقتصادی، تحلیل و تفسیرهای مختلفی را در مورد دلایل اوج گیری قیمت مسکن و همچنین واکاوی ابعاد و یپامدهای مختلف آن ارائه کرده و همچنان نیز می کنند. با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که دور تازه افزایش قیمت مسکن در کشورمان که البته با افزایش قیمت ارز و تشدید تورم در اقتصاد ایران، ماهیت جدی تری را نیز به خود خواهد گرفت، با 2 پیامد عمده و محوری به ویژه در بازار مسکن پایتخت کشورمان همراه خواهد بود.

اولا، قیمت مسکن در شرایطی روند صعودی خود را طی می کند که قدرت خرید مردم در این بازار به شدت کاهش یافته است. دستمزدها و درآمد افراد متناسب با افزایش تورم در اقتصاد کشورمان رشد نمی کنند و همین مساله سبب شده تا خانه دار شدن برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان به یک رویا تبدیل شود. حال در این شرایط، تشدید شکاف میان درآمدهای مردم و افزایش قابل توجه قیمت مسکن، وضعیت رکود در این بازار را تعمیق می کنند.

موضوعی که در گزارش اخیر بانک مرکزی نیز به نوعی به آن اشاره شده و از کاهش قابل توجه(تا 50 درصد) تعداد معاملات مسکن در تهران خبر داده شده است. از این منظر، اگرچه قیمت مسکن روند صعودی دارد، با این حال، قدرت خرید مردم به شدت در این بازار کاهش یافته و تعداد معاملات شیب کاهشی قابل توجهی را در پیش گرفته است. موضوعی که تا حدی از قفل شدن بازار مسکن کشورمان خبر می دهد.

دوم اینکه با افزایش قیمت مسکن در کلانشهرهای کشورمان، بایستی انتظار ظهور پدیده ای جدید را در بازار مسکن داشته باشیم و آن اوج گیری تدریجی قیمت مسکن در مناطق پیرامونی این قبیل شهرها است. در حقیقت، کاهش فزاینده قدرت خرید مردم برای خرید یک واحد مسکونی در پایتخت و یا دیگر کلانشهرهای کشورمان، عملا آن ها را به سمت خرید مسکن در شهرهای پیرامونی، سوق می دهد.

موضوعی که خود، تحریک قیمت ها در این شهرها را نیز به دنبال خواهد داشت. البته در این میان نباید فراموش کنیم که طیقه اجاره‌نشین در کشورمان نیز با افزایش قیمت مسکن متحمل سختی های جدی می شوند و به نظر می رسد که آمارهای جدید از افزایش قیمت مسکن، می توانند سناریوهای متفاوتی را پیش روی اجاره نشینان کشورمان قرار دهند و حتی برخی را به این نتیجه برسانند که اساسا محل زندگی خود در کلانشهرها را تغییر دهند و متناسب با بودجه خود، در مکان و شهری جدید، ساکن شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه