English

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

رکود بازار خودرو تا زمان تعیین و تکلیف واردات ادامه خواهد داشت/ تک نرخی شدن خودرو راهکار کاهش قیمت‌ها در بازار

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تا زمانی که واردات خودرو لنگ در هوا باشد رکود ادامه خواهد داشت، گفت: در زمان دولت آقای رفسنجانی همین اختلاف قیمت بازار و کارخانه وجود داشت و شورای اقتصاد مصوب کرد که خودرو باید در حاشیه بازار به فروش برود. الان نیز راهکار، استفاده از همین تجربه دهه 70 است.

رکود بازار خودرو تا زمان تعیین و تکلیف واردات ادامه خواهد داشت/ تک نرخی شدن خودرو راهکار کاهش قیمت‌ها در بازار

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودرو سازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درخصوص پیش‌بینی بازار خودرو کشور در سال جاری اظهار کرد: قیمت خودرو تا حدود خیلی زیادی بسته به عرضه و تقاضا دارد؛ خودروسازان داخلی برنامه افزایش تولید دارند و افت تولیدی که در آبان ماه تجربه کردند به دلیل تنگناهای ارزی بوده است که ما این را به وزارت صمت اعلام کرده‌ایم. خودروسازان پرتیراژ مانند ایران خودرو و سایپا برای هر دستگاه خودرو سواری به طور متوسط در حد ۱۷۰۰ یورو ارزبری دارند که یک سوم این ارز برای تامین مواد اولیه از جمله فولاد و ورق، یک سوم برای قطعات الکترونیک و بخشی نیز برای قطعاتی مانند ایربگ و abs که کمبود داریم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در آبان ماه به این دلیل که ارز کمی به خودروسازان تخصیص داده شد، مدتی تولید افت کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مورد دیگری که باعث افت تولید شده، قیمت‌هایی است که برای ایران‌خودرو و سایپا تعیین کرده‌اند و محصولات این خودروها با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۱ به فروش می‌رسد. این در حالیست که در 6 ماه اول سال 1401، قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بود اما اکنون نزدیک به ۵۰ هزار تومان است. این در حالیست که مواد خارجی ما با افزایش نرخ ارز، گران شده و مواد داخلی‌مان که در بورس عرضه می‌شود نیز مرتباً گران می‌شود.

نعمت بخش بیان کرد: اگر سامانه کدال بورس را چک کنید، ایران خودرو و سایپا ۳۰ هزار میلیارد تومان در 6 ماه ابتدای سال 1402 ضرر کرده‌اند و به همین دلیل هم هست که ما نمی‌توانیم پول قطعه‌سازان را پرداخت کنیم. اکنون قطعه سازان حدود ۴۰، ۵۰ هزار میلیارد تومان از ایران خودرو و سایپا طلب دارند و یکی از دلایل افت تولید هم همین بوده که قطعه‌سازان نتوانستند قطعه مورد نظر را به خودروساز برسانند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل کیفیت پایین خودروهای ما نیز همین است که پولی نداریم که بخواهیم در جهت تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت خودروهایمان هزینه کنیم. ضمناً پول قطعه‌سازان را هم به موقع نداده‌ایم و زمانی که قطعه ساز ما به موقع پول خود را دریافت نکند نمی‌‌تواند ماشین‌آلات تولید خود را نوسازی کند و با همان ماشین‌آلات قدیمی قطعه تولید می‌کند.

وی ادامه داد: بازار خودروی ما حدود یک سال است که معطل واردات خودرو مانده است و مسئولان سعی دارند بازار خودرو را با حرف درمانی کنترل کنند. آقای فاطمی(وزیر صمت سابق) هم گفته بود که تا اردیبهشت ماه ۲۰۰ هزار خودرو خارجی وارد کشور می‌شود؛ این در حالیست که تنها ۴۰۰۰ خودرو وارد شده و این تنها 2 درصد تعهدی است که وزارت صمت در خصوص خودروهای وارداتی اعلام کرده بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تأکید کرد: مسئولین با همین اخبار مردم را امیدوار نگه داشتند که خودرو خارجی وارد می‌شود و خودرو ارزان شده و می‌توانند خودرو خارجی بخرند. به همین دلیل در یک سال گذشته بازار خودرو با رکود روبرو بوده و تا زمانی که موضوع واردات خودرو خارجی لنگ در هوا بماند، این رکود نیز در بازار حاکم خواهد بود. ما در ماه‌های اخیر کاهش قیمت خودرو در بازار را داشته‌ایم اما باز هم مردم دست نگه داشته‌اند تا با ورود خودرو خارجی، خودرو ارزان‌تر شود و به همین دلیل رکود ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ناجا حدود ۴۰۰ هزار خودرو به خیابان‌ها نمی‌آیند که دوربین‌های ما آنها را رصد کند و این خودروها در در پارکینگ و انبارهای مردم هستند، گفت: این افراد نیز خودرو خود را به بازار عرضه نکرده و منتظر هستند تا قیمت‌ها بالاتر برود و در آن شرایط خودرو خود را بفروشند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه سیاست فروش ما درست نیست و متاسفانه هیچکس جرئت اصلاح آن را ندارد، گفت: به عنوان مثال پژو پارس را به ایران خودرو گفته‌اند ۲۸۰ میلیون بفروش درحالی که قیمت آن در بازار آزاد ۵۸۰ میلیون تومان است. ایران خودرو در این ماشین حدود ۶۰ میلیون تومان ضرر می‌کند و زمانی هم که پیش فروشی می‌شود تقاضای بسیار زیادی برای این خودرو وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمان دولت آقای رفسنجانی همین اختلاف قیمت بازار و کارخانه وجود داشت و در آن زمان این جرئت وجود داشت و شورای اقتصاد مصوب کرد که خودرو باید در حاشیه بازار به فروش برود. الان نیز راهکار استفاده از همین تجربه دهه 70 است؛ یعنی به عنوان مثال همین خودرو پارس را که ۲۸۰ میلیون تومان می‌دهیم اما بازار آن ۵۸۰ است، باید اجازه بدهیم ایران خودرو این خودرو را به قیمت ۵۷۰ میلیون تومان بفروشد.

وی درخصوص این طرح توضیح داد: اگر همچین اتفاقی بیفتد، ایران خودرو اعلام می‌کند که من خودرو را ۵۷۰ میلیون می‌فروشم که ۱۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار است. به همین دلیل بازار هم مجبور می‌شود قیمتش را پایین بیاورد. زمانی که قیمت بازار پایین بیاید ایران خودرو هم اعلام می‌کند که به جای ۵۷۰ میلیون خودرویش را ۵۵۰ میلیون تومان می‌فروشد و در نتیجه در ادامه بازار هم مجبور می‌شود قیمت خودرو را به ۵۵۰ میلیون تومان برساند. به همین منوال و با کاهش قیمت کارخانه قیمت بازار نیز کاهش پیدا می‌کند تا ظرف سه ماه به قیمت واقعی خودرو  که تک نرخی است برسیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تأکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد در ظرف سه ماه می‌توانیم کاهش قیمت را در بازار خودرو داشته باشیم اما متاسفانه جرئت اینکه این اقدام انجام شود، در دولت وجود نداشته است. البته این کار دو شرط مهم دارد و شرط آن این است که ابتدا مبلغ 40 هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا بدهند که بتوانند بدهی خود را به قطعه‌ساز بپردازند تا قطعه سازها توانمند بشوند و بتوانیم روزی 5 تا 6 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنیم تا پاسخگوی نیاز مردم و رقابت با بازار آزاد باشد.

نعمت‌بخش اضافه کرد: شرط دوم این است که رسانه‌ها نیز به مدت سه ماه دست نگه دارند و با این تصمیم همسو بشوند تا نتیجه آن را ببینیم. رسانه نباید خبر را این طور بگوید که خودروسازان قیمت را بالا بردند بلکه باید چند ماه صبر کند تا نتیجه آن را ببینیم.

وی تصریح کرد: با عملی شدن این طرح، از طرفی افرادی هم که خودروی خود را در خانه احتکار کرده‌اند، زمانی که می‌بینند بازار رو به کاهش است، خودروهای خود را به بازار عرضه می‌کنند و از این نظر نیز عرضه از تقاضا پیشی گرفته و یک کاهش قیمت نیز از این محل خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه