English

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرگزاری موج:

سامانه جامع معاملات خودرو دست دلال‌ها را از این بازار قطع می‌کند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: برای کنترل قیمت خودرو در بازار و خارج کردن این بازار از دست دلالان و سوداگران نیاز به راه‌اندازی "سامانه جامع معاملات خودرو" داریم.

سامانه جامع معاملات خودرو دست دلال‌ها را از این بازار قطع می‌کند

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه با تاثیر سامانه یکپارچه خودرو در کنترل قیمت بازار خودرو اظهار کرد: بازار خودرو ما بخشی از بازار کلان اقتصاد ماست که این بازار کلان، تحت دو شاخص تغییر می‌کند. شاخص اول تحولات اقتصادی و سیاسی ما و دومین شاخص تحت تاثیر قیمت دلار است.

وی ادامه داد: هرچقدر ثبات اقتصادی ما بیشتر باشد به تبع آن فضای بازار دلار نیز با ثبات خواهد بود و در نتیجه آن تمامی بازارهای زیر مجموعه متاثر از دلار از جمله بازار خودرو با ثبات می‌شود. در نتیجه قیمت خودرو زمانی در بازار کاهش پیدا خواهد کرد که نوسان دلاری نداشته باشیم.

 این کارشناس صنعت خودرو گفت: بازار خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از بازارهای دلاری ما در اختیار دلال قرار گرفته و دلال است که تعیین کننده است. در بازار و در شرایط کنونی نه واردات خودرو و نه مجوزهای جدید تولید خودرو و نه تغییر مکانیزم‌های عرضه خودرو به اعتقاد من هیچ تاثیر با ثبات و پایداری در قیمت خودرو نخواهند داشت.

مصطفوی ادامه داد: متاسفانه دوستان یا نمی‌خواهند این را بپذیرند و یا اعتقادی به آن ندارند اما حقیقت این است که در شرایط کنونی برای به ثبات رساندن قیمت‌ها افزایش عرضه و یا تعریف سامانه‌های مختلف برای فروش تاثیری ندارد و اگر بخواهیم قیمت‌ها کاهش پیدا کند، باید از ریشه فرایند را اصلاح کنیم.

وی درباره این اصلاح فرایند از ریشه توضیح داد: یعنی اینکه بیاییم در بازار و به دلالی که در بازار تعیین کننده قیمت شده است، سیگنال بدهیم که من دیگر نمی‌خواهم اجازه بدهم که زمینه برای دلالی تو مهیا شود. ما باید برای کاهش انگیزه دلالی در بازار خودرو"سامانه جامع معاملات بازار خودرو" به صورت آنلاین را راه‌اندازی کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو با ذکر یک مثال توضیح داد: یک بار برای افتتاح حساب به بانکی رفته بودم اما کارمند بانک به من اجازه افتتاح حساب نداد و گفت که شما در بانک دیگری، چک برگشتی دارید و زمانی که پرسیدم این اطلاعات چه ربطی به بانک شما دارد گفت تمام اطلاعات بانکی افراد در یک سامانه منسجم به صورت آنلاین توسط بانک مرکزی جمع شده است.

مصطفوی گفت: در بازار خودرو نیز به همچین سامانه‌ای نیاز داریم که هم فروشنده و هم خریدار اطلاعاتشان از جمله کد ملی، مدل خودرو و ... در آن ثبت شده باشد. زمانی که این سامانه به صورت آنلاین ثبت شود، مدیریت آن باید در دست سازمان مالیاتی باشد تا بتواند به صورت آنلاین رصد کند که در بازار ملی کدام کد ملی‌ها بیش از نیازشان در بازار خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: به واسطه این سامانه می‌توانیم ببینیم که مثلاً یک کد ملی در یک ماه ۱۰ بار خودرو خرید و فروش کرده است و اینگونه مشخص می‌شود که این فرد دلال است. سپس می‌توان بررسی کرد که این فرد آیا مجوزی دارد یا بنگاه است یا خیر. اگر هم بنگاه باشد می‌توان برای آن سقفی در نظر گرفت و اگر هم مجوز ندارد، باید مشخص شود که این فرد چرا در بازار دلالی می‌کند. سازمان مالیاتی می‌تواند به سازمان تعویض پلاک و ثبت اسناد بگوید که اگر شخصی بیش از دو بار اقدام خرید و فروش کرد اجازه ندهید که خودرویش پلاک شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: به این کار حکمرانی هوشمند می‌گویند یعنی شما به واسطه یک سامانه هوشمند و آنلاین می‌توانید به راحتی جلوی انگیزه دلالی را بگیرید‌ زمانی که دلال بداند اگر بیش از نیازش خودرو خرید و فروش بکند، امکان ثبت پلاک آن مهیا نیست دیگر این کار را نمی‌کند و بخش قابل توجهی از پول‌های سرگردان از بخش بازار خودرو بیرون می‌آید و ۸۰، ۹۰ درصد مشکل ما در بحث خودرو حل می‌شود.

مصطفوی اظهار کرد: ویژگی دیگر این سامانه این است که دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به صورت آنلاین قیمت هر خودرو را و اینکه کدام خودروها بیشتر فروش می‌رود را رصد کنند. در نتیجه می‌تواند ببیند چه کسانی بیشتر خودرو لوکس و گران قیمت خرید و فروش می‌کنند و در نتیجه مالیات آنها را لحاظ کند.

وی در رابطه با اینکه چرا باید ناظر این سامانه سازمان مالیاتی باشد، گفت: به این دلیل که در  بازارهای غیر مولد مانند خودرو، دلار و سکه انگیزه سوداگری است که بازار را به دست گرفته است. در اینجا سازمان مالیاتی باید با یک نگاه کلان ورود کرده و جلوی دلالی را بگیرد.

این کارشناس ادامه داد: دلیل اینکه برخی مانع از این شفاف سازی می‌شوند این است که عده‌ای از این بازار سود می‌برند، کارت ملی خرید و فروش می‌کنند، خودرو می‌خرند و منافع همین عده در سیستم است که اجازه نمی‌دهد این شفافیت در بازار به وجود بیاید. همانطور که در اواسط دهه ۹۰ خودرو روی دست خودرو سازمان اگر این سیستم شفاف اجرا شود و دلال از بازار بیرون بیاید خودرو باز هم در دست خودروساز می‌ماند.

مصطفوی اضافه کرد: در نتیجه نیازی نیست به خودروساز فشار بیاوریم که خودرو تولید کند و در نتیجه آن زیان انباشته خودروساز نیز کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر خودروساز می‌گوید هر چقدر بیشتر تولید می‌کند زیان انباشتش بیشتر می‌شود چرا که قیمت گذاری دستوری است.

وی تصریح کرد: ممکن است یک سر این سود بردن دست خودروسازی در قطعه سازی در بازار و دلال‌ها باشد. ممکن است عده‌ای ۱۰۰۰ میلیارد دلار در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کرده باشند و مطمئناً افراد اجازه نمی‌دهند که شفاف سازی انجام شود.

مصطفوی تاکید کرد: فارغ از اثرات مثبت این سامانه که قیمت‌ها را در بازار خودرو به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد در اقتصاد هر سیاست درستی مبتنی بر اطلاعات درست است. یعنی تا زمانی که ندانیم در بازار خود را چه اتفاقی می‌افتد چقدر خرید می‌شود چقدر فروش داریم و خریداران چه کسانی هستند، نمی‌توانیم سیاست درستی در پیش بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه